کرونا در بارداری به جنین آسیب می‌زند؟
12 شهریور 1399 ساعت 22:09

کرونا در بارداری به جنین آسیب می‌زند؟

امروزه که همه با بیماری کرونا درگیر هستند و در حال حاضر  به یکی از بزرگترین نگرانی‌ها تبدیل شده است. اما مسئله‌ی اصلی که ذهن بسیاری از مادران را به خود درگیر کرده است این است که اگر زن باردار در دوران بارداری به بیماری کرونا دچار شود، این ویروس به جنین نیز آسیب می‌زند؟

نتایج آزمایشات زنان باردار

در حال حاضر، فقط مطالعات كوچك گزارش شده در مورد تعداد محدودی از موارد برای پاسخ به بسیاری از سؤالات از جمله این مورد در دسترس است. بیشتر زنان در این موارد گزارش شده در سه ماهه سوم بارداری مبتلا به کرونا بودند.

یک مطالعه بر روی نه زن باردار که به COVID-19 مبتلا شده بودند و علائم داشتند نشان داد که هیچ یک از نوزادانشان تحت تأثیر ویروس قرار نگرفتند. ویروس در مایع آمنیوتیک، گلو نوزادان یا شیر مادر وجود ندارد.

یک مطالعه دیگر روی 38 زن مبتلا به COVID-19 نشان داد که هیچ یک از نوزادان آزمایش شده به این بیماری مبتلا نشده‌اند.

دو مورد از نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کرونا نشان داد كه نوزادان سطح آنتی بادی‌های ضد ویروس را بالا برده‌اند، اما هیچگونه شواهد بالینی از عفونت با ویروس نشان ندادند.

آنالیز 33 زن باردار آلوده به کرونا نشان داد که نوزادهای سه نفر از آنها به این ویروس آلوده شده‌اند و علائم بالینی عفونت را دارند. هنوز مشخص نیست که این نوزادان در رحم مادر به این ویروس آلوده شده‌اند یا اینکه این عفونت‌ها پس از تولد به وجود آمده است، زیرا نوزادان در روز تولد مورد آزمایش قرار گرفتند. به همین دلیل احتمال انتقال ویروس کرونا از مادر به جنین منتفی نیست.

اما به نظر می‌رسد خطر انتقال عفونت به جنین بسیار کم است. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین در دوران بارداری وجود ندارد.

آیا خطر سقط جنین وجود دارد؟

کرونا در بارداری به جنین آسیب می‌زند

از آنجا که این ویروس بسیار جدید است و ما تازه شروع به یادگیری در مورد آن کرده‌ایم، برای همین هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر سقط جنین در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا در بارداری وجود ندارد. ما فقط

لازم به تأکید است که در کلیه موارد گزارش شده در نوزادان تازه متولد شده که خیلی زود پس از تولد به کرونا مبتلا شدند، از شرایط خوبی برخوردار بودند.



با توجه به شواهد موجود، بعید به نظر می‌رسد که اگر مادر در زمان بارداری به کرونا مبتلا شود، در رشد جنین مشکل ایجاد کند.

در سراسر جهان، گزارش‌های نوظهور حاکی از آن است که برخی از نوزادان به طور زودرس متولد می‌شوند از ویروس کرونا بسیار ناخشنود بودند. مشخص نیست که آیا کرونا ویروس باعث این زایمان‌های زودرس شده است یا اینکه نوزادانشان به دلیل سلامتی مادران باردار زودتر متولد شدند.

در مطالعه اخیر بریتانیا در مورد 427 زن باردار مبتلا به کروناویروس که در 11 مه 2020 منتشر شده است، مشخص شد که نوزادانی که از مادران مبتلا به کرونا به دنیا آمده‌اند، به طور زودرس متولد شدند. اگرچه تقریباً از هر 5 کودک زودرس متولد شده یکی در بیمارستان بستری شد و کمتر از 20 نوزاد خیلی زودرس به دنیا آمدند (وقتی خانمها کمتر از 32 هفته باردار بودند). از هر 20 نوزاد متولد شده (در کل 12 نوزاد) به بیماری کرونا مبتلا بودند. اما فقط نیمی از این نوزادان - 6 نوزاد - بلافاصله پس از تولد آزمایش مثبتی داشتند و این نشان دهنده احتمال انتقال بیماری کروناویروس از یک زن به نوزاد خود است یعنی بسیار کم است.



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!