بهبود مهارت های ارتباطی کودک
03 شهریور 1401 ساعت 09:47

بهبود مهارت های ارتباطی کودک

والدین نقش اساسی و مهمی در تقویت مهارت های ارتباطی فرزندانشان دارند. کودکان سعی در ایجاد ارتباط و بیان احساسات و تفکرات خود دارند. در این مقاله از نازدونه (فروشگاه اینترنتی لباس بچگانه) به 10 مورد از روش های بهبود مهارت های ارتباطی کودک می پردازیم.
 

1. به صورت مستمر با کودک خود صحبت کنید

کودکانی که دچار مشکل در ارتباط برقرار کردن هستند تمایلی به صحبت ندارند. وظیفه ی شما به عنوان پدر و مادر ایجاد اشتیاق در کودک برای صحبت کردن است. این امر باعث می شود کودک بیشتر احساس راحتی کند.
در زمان رانندگی با کودک درباره ی مقصد و اینکه کجا می روید، حرف بزنید. در زمان آشپزی با کودک درباره ی اینکه چه چیزی می پزید صحبت کنید. در زمان پیام بازرگانی با کودک درباره ی قسمت های مورد علاقه ی برنامه تلویزیونی اش تا به آن لحظه بپرسید.
اتفاقات پیرامون را به بحثی با فرزندتان تبدیل کنید. از کلمات و مفاهیم جدید استفاده کنید. اصطلاحات جدید می توانند زمینه ساز گفت و گو با فرزندتان باشد.

2. از اتفاقات روزمره حرف بزنید

از فرزندتان بپرسید که روزش را چگونه سپری کرده است و تا حد امکان از جزئیات صحبت کنید. برای مثال از فرزندتان بپرسید بهترین و بدترین قسمت مدرسه چه چیزی است؟ این امر باعث تقویت حافظه و مهارت ترتیب دهی به موضوعات که بیشترین درگیری کودکان در گفت و گو است می شود. اتفاقات خاص روز را بیان کنید برای مثال امروز که فروشگاه خرید میکردم میدونی چه اتفاقی افتاد؟
این نحوه ی اشترک گذاری اتفاقات باعث تقویت رابطه ی شما و فرزندتان نیز می شود.

3. به حرف های فرزندتان گوش دهید و واکنش نشان دهید

گوش شنوا بودن و احساس همدلی یکی از مهارت های ارتباطی به شمار می رود. پس از پایان یافتن حرف فرزندتان بخشی از حرف های او را تکرار کنید و با بیان یک سوال موضوع را ادامه بدید برای مثال مثل اینکه این کار دستیت خیلی نیاز به صبر و حوصله داره.دیگه دوست داری چی درست کنی؟ برای درست کردنش به چه چیزی نیاز داری؟

4. با فرزندتان گفت و گو کردن را تمرین کنید 

در مورد موقعیت هایی که فرزندتان دچار استرس می شود صحبت کنید. برای مثال حرف زدن با بچه های دیگر در زمان انتظار برای سرویس مدرسه. در این مکالمات نقش های مختلف رو به عهده بگیرید و جواب هایی که ممکن است داده شود مرور کنید. به این صورت کودک می تواند خودش را در موقعیت ها و بحث های مختلف قرار دهد.

تقویت مهارت های ارتباطی کودکان

5. به زبان بدن اشاره کنید

کودکانی که در ارتباط برقرار کردن مشکل دارند گاهی اوقات متوجه نشانه های غیرکلامی کودکان دیگر نمی شوند. گاهی اوقات این نشانه ها زبان بدن نامیده می شوند. زبان بدن را به فرزندتان نشان و توضیح دهید. برای مثال دلیل اینکه دست به سینه ایستادم این است که عصبانیم. یا وقتی که به من چشم غره می روی احساس بی احترامی به من دست می دهد.

6. بحث های جالب با کودکتان داشته باشید

بعد از یک روز طولانی پیدا کردن بحثی برای صحبت ممکن است سخت باشد. می توانید بحث را از جالب ترین یا خنده دارترین اتفاقی که در مدرسه دیده است به اینکه فکر می کنم ماشین نیاز به تمیز کردن دارد.به نظرت باید خودمان بشوریم یا کارواش ببریم؟

7. با کودکتان کتاب بخوانید

مهم نیست چه کتابی می خوانید مهم این است که اینکار را با یکدیگر انجام دهید. اگر فرزندتان یک کتاب را چندین شب انتخاب کرد نگران نباشید در هر بار به درک بهتر شخصیت ها و اصطلاحات می پردازد.
کتاب را به صورت نوبتی بخوانید حتی اگر در هر بار کودک  فقط یک کلمه را بیان کرد. بعد از تمام شدن کتاب یا برنامه ی تلویزیونی درباره ی شخصیت ها، قسمت های مختلف داستان  و کلمات و اصطلاحات صحبت کنید.

8.به فرزندتان صحبت های محاوره ای را آموزش دهید

هنگام پرتاب کردن توپ از او بپرسید مدرسه چطور بود؟
توپ را می گیرد و به سوال پاسخ می دهد و قبل از پرتاب کردن توپ یک سوال مطرح می کند.
هدف از این کار راحت بودن کودک در هنگام گفت و گو است.

9.نظر فرزندتان را بپرسید

ارتباط برقرار کردن نیاز به بیان احساسات دارد. با پرسیدن نظر کودکتان با سوالات ساده مثل دوست داری تعطیلات کجا بریم؟ یا بنظرت تیم دیگه باید برنده می شد؟ استفاده از گزاره «من فکر می کنم» یا «به نظر من» شروع خوبی برای گفت و گو می باشد.

10. کودک را به خاطره نویسی روزانه تشویق کنید

بعضی از کودکان زمانی که یک بار فکرهایشان را با خود مرور کنند احساس راحتتری می کنند. نوشتن خاطرات روزانه و افکار می تواند راه حل کمک کننده ای باشد. وقتی به افکارش نظم می دهد ارتباط با بقیه و بیان آن ها برایش راحتتر می شود و زمانی که کسی از او درباره ی روزمره اش می پرسد باعث آماده بودن و اعتماد به نفس در کودک می شود.

شاید به این مقالات هم علاقه مند باشید:

اثرات منفی تنبیه بدنی کودکان

یادگیری مهم ترین اصول تربیتی کودکان + 9 نکته مهم

روش های درست تربیت کودکان که حتما باید والدین بدانند



بیشتر بخوانیم


0 دیدگاه ارسال دیدگاه در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!